Subsidiebeleid (2024)

R/C

Aanbeveling voor de raad

Mate van doorwerking

R1

Start per direct met de voorbereiding van een nieuwe Algemene Subsidieverordening (ASV). Maak daarbij gebruik van modellen zoals aangeboden door de VNG, en betrek eventueel de rekenkamer voor specifieke suggesties en verbeteringen. Gezien de benodigde aanloopperiode is toepassing vanaf subsidiejaar 2026 alleen haalbaar bij directe actie.

De voorbereiding gaat geleidelijker dan de Rekenkamer heeft geadviseerd. De formele start van de aanpassing van de ASV start in 2026, met als streven een gewijzigde verordening per 2027. Er is gestart met andere aanbevelingen die door de Rekenkamer zijn gegeven.

R2

Onderzoek parallel aan de voorbereiding van een nieuwe ASV de inzet van beleidsregels met subsidieplafonds. Dit kan helpen om gerichter te bepalen welke bijdrage van subsidieaanvragers verwacht mag worden.

Beperk de vanzelfsprekendheid van subsidies voor gevestigde partijen. Geef nadrukkelijk ruimte aan nieuwe aanvragers, zodat ook zij een eerlijke kans krijgen op toekenning.

Stimuleer vernieuwende ideeën, nieuwe samenwerkingen en aansluiting op actuele beleidsdoelen. Dit versterkt de lokale dynamiek en komt zowel nieuwe als bestaande organisaties en inwoners ten goede.

De beleidsuitgangspunten per programma zijn dit jaar al gecommuniceerd als onderdeel van de subsidieverlening. De uiteindelijke keuze voor verschillende subsidieplafonds valt samen met de verdere ontwikkeling van de ASV.

We hebben aangegeven dat enige vorm van zekerheid rust en motivatie biedt voor vaak op vrijwilligers gebaseerde organisaties. Tegelijk blijven we openstaan voor nieuwe initiatieven en reserveren we hiervoor voldoende budget. Ook dit punt wordt tijdens de aanpassing van de ASV meegenomen.

R3

Bouw in de ASV-cyclus ruimte in voor een jaarlijks positief-kritisch inhoudelijk oordeel over zowel subsidieaanvragen als vaststellingsverzoeken van grotere subsidies (vanaf € 10.000).

Neem in de ASV-cyclus een jaarlijks positief-kritisch inhoudelijk beoordelingsmoment op voor grotere subsidies (vanaf € 10.000). Laat aanvragers vooraf concreet aangeven hoe hun activiteiten bijdragen aan gemeentelijke doelen en leg enkele meetbare indicatoren vast. Baseer de vaststelling mede op deze indicatoren en zorg voor een compacte, scherp maar constructief gedocumenteerde terugkoppeling.

De afgelopen periode zijn grote stappen gezet op het gebied van accounthouderschap. In verschillende gevallen zijn de Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) aangescherpt, of zijn we hierover in overleg met de betrokken partijen. Voor het komende subsidiejaar zullen we hier nog sterker op sturen. Ter voorbereiding op de accounthoudersgesprekken maken we gebruik van een uniform format, en de verslaglegging is inmiddels verbeterd en gestructureerd.

R4

Vereis dat subsidieaanvragen in de nabije toekomst altijd voorzien zijn van een compacte analyse van de financiële positie (vermogen en werkkapitaal) en een korte toelichting op het meerjarige financiële beleid, op basis van een door de gemeente opgesteld format.

Zorg voor een jaarlijkse, actieve beoordeling van de financiële informatie van aanvragers, waarbij de uitkomsten zichtbaar worden betrokken bij de beslissing over de subsidieaanvraag (geheel, gedeeltelijk of niet honoreren).

Beoordeel ook de cijfers in de jaarrekening die bij elke aanvraag tot vaststelling worden ingediend, op enkele kernpunten, en voer deze beoordeling ambtelijk uit.

Mede in het kader van het traject 'Besparingen en ombuigingen' evalueren we momenteel kritisch de financiële positie van de subsidieaanvragers. We voeren indicatief al een vermogenstest uit, maar een volledige financiële toets wordt nog verder onderzocht. Daarnaast kijken we of sommige subsidierelaties kunnen worden omgezet naar inkooprelaties, bijvoorbeeld omdat een aantal van onze subsidiepartners ook wettelijke taken uitvoert. Een inkooprelatie biedt de mogelijkheid om inhoudelijk sterker te sturen en meer resultaatgericht te werken.

R5

Stel per direct een voorlopig procesmodel op voor het subsidieproces, inclusief een jaarlijkse check op Handelsregister-inschrijving en IBAN. Gebruik dit model vanaf subsidiejaar 2025 als leidraad en ontwikkel het door richting 2026.

Zorg dat het gebruik van een digitaal dossiersysteem verplicht en uniform wordt toegepast. Dit versterkt de transparantie en maakt structurele controle en evaluatie mogelijk.

Voer eind 2024 een interne controle uit op de grotere subsidiedossiers van 2023. Leg bevindingen vast in een evaluatie en koppel deze gestructureerd terug. De subsidiecoördinator is verantwoordelijk voor borging en opvolging.

Het procesmodel is nog niet ontwikkeld. Momenteel wordt er echter al gewerkt met een checklist om de volledigheid van de subsidieaanvragen op een gestructureerde manier te beoordelen.

De verzakeling van het (digitale) dossiersysteem is inmiddels voltooid. Daarnaast is de informatievoorziening voor subsidieaanvragers verbeterd: de website is overzichtelijker geworden en biedt nu meer gedetailleerde informatie. Het aanvraagformulier is nog niet aangepast.

De interne controles worden jaarlijks uitgevoerd.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf